Locards sporoverføringsprinsipp

Edmond Locard

Radioinnslag på Limbo, NRK P13, 17. august 2014: radio.nrk.no/serie/limbo-p13/MUHR45003314/17-08-2014#t=1h45m56s

  • Band: The Haunted
  • Utgivelse: Haunted
  • År: 1998
  • Plateselskap: Earache Records
  • Låt: Forensick
  • Sjanger: Thrash Metal
  • Sted: Göteborg, Sverige

Vi hørte svenske The Haunted fra 1998-utgivelsen Haunted med låta Forensick, med «ck» tilslutt, som er et ordspill på at man er lei av den økende voldsbruken i samfunnet.

Vi mennesker er fysiske, mobile vesener. Bestående av, og påklistret mengder av andre levende vesener og objekter, flytter vi oss rundt i verden. Langs vår vei smitter vi av, eller også smitter verden over på oss. Umerkelig flytter vi levende og ikke-levende objekter; kunstfiber, trefiber, mineraler, virus, bakterier, midd, hudceller, hår, ja vårt DNA, til nye fremmede steder i verden, hvor de blir værende, dør eller flyttes, alt etter som.

The Haunted – Haunted

Ved hver minste bevegelse forrykker vi en orden i verden som fra vårt synspunkt ikke synes som noen forandring. Et bords plassering kan være flyttet litt. Var det vaskepersonalet? Var det barnet? Dette er ting vi oppfatter, men under våre føtter, våre bakender og håndflater skjer forrykninger av orden i hver berøring. Det er en hel verden som er skjult for våre øyne, men noen har apparater til å se.

Vi smører oss selv utover jordens overflate, og jordens overflate smitter over på oss. Etter oss finnes et spor som slimet i kjølvannet av en snegle. Som slimet forteller også vårt kjølvann en historie. Det er en historie om tilstedeværelse. De eneste spørsmålene sporets oppdager sitter igjen med er: av hvem, og når ble sporet avsatt?

I kriminalteknikken ble innsikten om at vi setter spor satt i system av Dr. Edmond Locard – kalt Frankrikes Sherlock Holmes – i første halvdel av 1900-tallet. Han formulerte det som siden er kalt Locards sporoverføringsprinsipp, nemlig at enhver kontakt etterlater spor. En utfører av en kriminell handling vil alltid bringe med seg noe inn til et åsted, og ta med seg noe ut. Og begge deler kan benyttes som bevismateriale.

Hvordan utføre den perfekte forbrytelse, la oss si et mord, når faren for å sette igjen spor er så stor?

La oss først høre London-bandet Twitch of the Death Nerves hyllest til Edmond Locard med låta The Locard Principle fra 2014-utgivelsen A New Code of Morality.

Twitch of the Death Nerve – A New Code of Morality

På grunn av Locards sporoverføringsprinsipp er det perfekte drapets hovedutfordring tilstedeværelse; dvs. at morderens tilstedeværelse knyttes til den myrdede. Selv om man får noen andre til å begå drapet vil dennes tilstedeværelse sannsynligvis bli funnet ut av, og dermed knyttet til deg som bestiller av mordet. Løsningen er kanskje å legge igjen overveldende mange spor – fra en annen?

Problem nummer to ved utførelsen av det perfekte mordet er å bli kvitt liket. Husk at grunnen til at du vil bli kvitt liket er at det kan knyttes til deg via spor. Hvis det ikke finnes spor – noe som er lite sannsynlig – la liket ligge. Men altså, hvordan bli kvitt et lik?

Du kan kutte det opp og spre det for alle vinder, spise det opp selv eller gi det til griser, grave det ned, eller hvorfor ikke la konsentrert svovelsyre gjøre jobben? Sistnevnte var løsningen John George Haigh – vanligvis kjent som «the acid bath murderer» – praktiserte. Han var en seriemorder som opererte på 1940-tallet, og skal ha drept 9 mennesker. Alle ble oppløst i konsentrert svovelsyre.

Haigh trodde øyensynlig at om bare ofrenes kropper forsvant, så kunne det ikke bevises at noen var myrdet. Dette var basert på en misforståelse av rettsprinsippet corpus delicti. Prinsippet sier at en forbrytelse må være påvist for at noen kan dømmes for forbrytelsen. Haighs tanke var; intet lik, intet beviselig drap. Det er allikevel mulig å dømme noen for drap uten at de drepte er funnet. Betydelige tekniske bevis ble skaffet til veie, og takket være Locards sporoverføringsprinsipp ble Haigh dømt og henrettet for sine mord i 1949.

Vi skal høre de amerikanske death metal-veteranene Macabre synge om nettopp John George Haigh på låta Acid Bath Vampire, fra utgivelsen Murder Metal fra 2003, hvor de går gjennom en rekke seriemordere i kjent Macabre-stil.

Macabre – Murder Metal

Legg inn en kommentar