Tremolo

Krallice – Years Past Matter
  • Band: Krallice
  • Utgivelse: Years Past Matter
  • År: 2012
  • Plateselskap: Krallice
  • Låt: IIIIIIIII
  • Sjanger: eksperimentell svartmetall
  • Sted: New York City

Radioinnslag på Limbo, NRK P13, 2. februar 2014: radio.nrk.no/serie/limbo-p13/muhr45000514/02-02-2014#t=1h27m40s

Når man har fått mange nok doser av ren og skjær underholdningsmetall, som gjør en stakkar vergeløs mot å begi seg ut på nynning eller regelrett lallende tralling, så burde man unne seg tid til å dykke ned i noe litt mer tungfordøyd og konsentrasjonskrevende. Om ikke annet for å trene opp lytteorganet.

Krallice – Years Past Matter

Det eksperimentelle svartmetallbandet Krallice fra New York City er et slikt band som yter lytteren motstand. De kom i 2012 ut med albumet Years Past Matter. Det inneholder 6 låter som heter 7, 8, 9, 10, 11 og 12 skrevet med kun streker, eller store i-er om du vil. Låtantallet synes dermed å dobles ved navngivingen, noe som er ganske fiffig.

Tegnene er muligens en allusjon til såkalt fengselsveggnotasjon; et velkjent tallsystem med grunntallet fem og en notasjon basert nettopp på streker. Det er uvisst hvorfor Krallice har utelatt den diagonale femtestreken som ville gjort titlene lesbare, men det har muligens med den manglende digitale støtten av dette rudimentære tallsystemet å gjøre. Uansett ser det ut som en opptelling av årene etter opphør av materie.

Et fremtredende trekk ved denne utgivelsen er bruken av svært hurtig repeterende anslag på samme tone over lengre tid, noe som gir en illusjon av at tonen holdes lenge. Tremolo eller tremolo picking, er en teknikk som ofte benyttes i svartmetallen.

En av de tidligste og legendariske norske svartmetallutgivelsene hvor tremolobruken er markant er tittellåten på Mayhems De Mysteriis Dom Sathanas fra 1994.

Teknikken ble første gang dokumentert brukt av den italienske 1600-talls-komponisten Claudio Monteverdi i operaen Il combattimento di Tancredi e Clorinda, komponert i 1628. «Combattimento»  betyr forøvrig kampmusikk.

Tremolo er også svært mye benyttet på strengeinstrumentet balalaika i russisk og annen øst-europeisk folkemusikk. Mandolin- og marimbaspillere benytter seg også av denne teknikken.

På fiolin er tremolo ofte brukt sammen med en annen musikkteknisk finurlighet som heter sul ponticello. Ved å spille nær broen på instrumentet får man et tynt spøkelsesaktig uttrykk, noe som svartmetallen, om ikke nødvendigvis teknisk, men i alle fall stemningsmessig har tatt til seg.

I noteskrift skrives vanligvis tremolo med tre tverrstreker på notestammene, bortsett fra på åttendelsnoter hvor det er to, eller på sekstendelsnoter hvor det er én strek. Jeg kan ikke la være å se likhetstrekk med navngivingen av låtene på Years Past Matter.

Mine favoritter på Years Past Matter er episke IIIIIIIIIIII (12) og IIIIIIIII (9). Sistnevnte ender i noe som likner David Bowies Warszawa fra den første skiva i Berlin-trilogien, Low fra 1977.

Og bare så det er nevnt, Tin Machine, Bowies band på slutten av 80-årene og begynnelsen på 90-årene, med den eksperimentelle gitaristen Reeves Gabrels, briljerer med tremologitar på tittellåten Tin Machine fra 1989. Forøvrig et band jeg og flere med meg – gutta i Kraftwerk blant andre – så live på Oslo Konserthus den 22. oktober 1991.

Vel, nok om det. Her er Krallice med IIIIIIIII (9).

Legg inn en kommentar